Wat maakt een webtekst anders dan een tekst op papier? Webteksten lees je vanaf een beeldscherm.
En online lezen is vermoeiender dan lezen van tekst op papier. We doen er zelfs 25% langer over om teksten vanaf een beeldscherm te lezen.
Wat betekent dat voor het schrijven van webteksten? Online content heeft meer structuur en visuele ondersteuning nodig. Om webteksten leesbaar te houden, mogen we de online lezer dus best een beetje helpen.
Wat kun je doen om de online leesbaarheid van digitale teksten te verbeteren? Lees de mini-gids voor het schrijven van aantrekkelijke webteksten.
Online lezen begint bij een leesbaar lettertype, ook wel font genoemd. En wat blijkt uit onderzoek? Strakke lettertypes zoals Verdana en Arial maken het lezen van een beeldscherm nét even iets makkelijker.
Ook de grootte van een font maakt verschil. Logisch, kleine letters zijn lastiger te ontcijferen. Kies 14, 15 of 16 pixels als lettertypegrootte en je webteksten scoren beter op online leesbaarheid.
Heb jij zin om grote lappen tekst zonder opmaak te lezen? Doe de bezoekers van jouw website een plezier. Maak gebruik van koppen en tussenkoppen om je webtekst leesbaar te houden.
Online lezen mensen namelijk niet zo goed, ze scannen webteksten. Opvallende koppen helpen om je verhaal beter te vertellen. De vetgedrukte beschrijvende titels zijn als een gids voor je webtekst.
Het zijn richtingaanwijzers en vertellen je lezer in het kort waar je tekst over gaat. Als een soort mini-samenvatting.
Lange zinnen zijn vermoeiend om te lezen van een beeldscherm. Zet dus wat vaker een punt: maak je zinnen korter. Hoe kort? Nou, bijvoorbeeld niet langer dan 15 woorden per zin.
Regellengte is ook belangrijk. Gebruik niet de volle breedte van je webpagina. Zoveel woorden achter elkaar op 1 regel, dat leest niet zo lekker.
Wil je dat webteksten beter gelezen worden? Houd je regellengte kort: tussen de 8 en 12 woorden per regel.
Lange alinea’s in boeken of tijdschriften lees je zonder problemen. Maar dat geldt niet voor digitale teksten. Webteksten zonder opmaak of witruimte: daar begint geen online lezer aan.
Stel grenzen aan je alinea’s en gun je lezers ademruimte. Druk op enter nadat je 3 of 4 regels hebt volgeschreven.
Omarm de witregel. Meer witruimte toevoegen op je webpagina geeft rust. En door meer rust te creëren maak je het de online lezer makkelijker om je webtekst te lezen.
Lange teksten kun je leesbaarder maken door alinea’s af te wisselen met beeld, illustraties of grafieken.
Online lezers bezoeken je website niet om even te ontspannen en je webteksten te lezen. Ze komen naar je site omdat ze op zoek zijn. Of iets willen doen: klikken op hyperlinks.
Leg je websitebezoekers in de watten en maak hun online zoektocht eenvoudiger. Bedenk per webpagina wat het belangrijkste doel is. Wat is de volgende stap die je bezoeker kan nemen?
Inschrijven voor je nieuwsbrief? Nog een blogartikel lezen? Maak hyperlinks of banners zo opvallend mogelijk zodat duidelijk is waarop geklikt kan worden.
Meer weten over het schrijven van webteksten?
Lees ook het artikel Hoe schrijf je betere webteksten?