Een succesvolle website trekt niet alleen bezoekers, maar maakt van bezoekers ook klanten. Maar hoe maak je van bezoekers klanten? Luister naar Aretha Franklin: behandel je websitebezoekers met respect.
Op je website draait alles om vertrouwen. We kopen namelijk eerder producten van mensen die we betrouwbaar of aardig vinden.
Je kunt je website zien als een snelle verkoopmachine. Of als een uitnodiging voor bezoekers om je beter te leren kennen zodat je een duurzame relatie kunt opbouwen.
Een vertrouwensband opbouwen kost meer tijd, maar geeft je op de lange termijn waarschijnlijk meer voldoening. Omdat je beter weet wie je klanten zijn, wat ze nodig hebben en hoe jij ze het beste verder kunt helpen.
Wat kun je doen om de betrouwbaarheid van je website te vergoten en bezoekers van je website met meer respect te behandelen? Ik geef je 9 tips.
1. Vind je pop-ups op een website ook zo vervelend? Het werkt om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief te krijgen, maar websitebezoekers maak je er niet blij mee. De vraag is: geef je meer om het opbouwen van een langdurige relatie met je bezoeker of om snelle resultaten en winst? Precies. Weg met die irritante pop-ups.
2. Ga voor duurzaamheid en kwaliteit. Een gratis weggever zoals een e-boek bezorgt je misschien sneller inschrijvingen voor je nieuwsbrief, maar zijn het ook mensen die jij op je lijst wilt hebben? Veel bezoekers voelen zich aangetrokken tot het ontvangen van een gratis aanbieding of product en schrijven zich daarna snel weer uit.
3. Maak het eenvoudig om contact op te nemen. Niks is zo vervelend als je contact wilt opnemen en je kunt nergens contactinformatie vinden. Schept dat vertrouwen? Zorg dat je inschrijfformulier opvalt en dat je contactpagina makkelijk te vinden is.
4. Bouw aan je relatie door contact te houden met je bezoeker. Leer elkaar beter kennen via social media. Of stuur regelmatig een nieuwsbrief. Niet om potentiële klanten te spammen en zoveel mogelijk reclame voor jouw producten of diensten te maken, maar om de bezoeker écht te helpen. Geef waardevolle tips.
5. Straal meer vertrouwen uit door referenties op je website te publiceren. Heb jij veel mensen blij gemaakt met jouw producten of diensten? Zet het op je website. Niet met de bedoeling om op te scheppen, maar om bezoekers gerust te stellen. Jij bent betrouwbaar en dat weten al die andere mensen al lang.
6. Zet bezoekers van je website niet onder druk door gebruik te maken van manipulatie. Het werkt: inspelen op angstgevoelens van de klant zodat je sneller meer producten verkoopt. Maar wil jij je klanten op deze manier binnenhalen? Ga liever voor de lange termijn en behandel websitebezoekers met respect.
7. Maak van je website een gastvrije thuisbasis. Leg bezoekers in de watten door content zo overzichtelijk mogelijk vorm te geven op je site. Maak webteksten beter leesbaar en informatie goed vindbaar. Less is more.
8. Plaats een foto van jezelf op je website. Mensen willen online graag weten met wie ze te maken hebben. Wie ben je? Wat straalt je website uit? Waar sta je voor? Kortom: ben jij te vertrouwen?
9. Zorg voor een beveiligde website. Hoe? Door gebruik te maken van een SSL-certificaat. Zo zorg je voor een beveiligde online verbinding. Handig bij het verwerken van betaal- of persoonsgegevens. Het geeft bezoekers nét even iets meer vertrouwen dat hun gegevens bij jou veilig zijn.
Verder lezen? Lees ook: