Webteksten lezen we niet zoals teksten in een krant of tijdschrift. Teksten op internet scannen we. Daarom vraagt het schrijven voor internet om een andere aanpak.
Bezoekers van websites hebben haast en willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. Dit heeft invloed op de manier waarop online teksten geschreven worden.
Webteksten moeten nóg meer de aandacht van de lezer trekken en vasthouden. Maar hoe doe je dat? Lees de mini-gids voor het schrijven van betere webteksten.
Lezers op internet zijn ongeduldig. Verspil dus geen kostbare webruimte aan lange intro’s. Val met de deur in huis: plaats belangrijke informatie bovenaan je webpagina.
Begin bijvoorbeeld met de titel. Bedenk een aantrekkelijke kop die de lading dekt en nieuwsgierig maakt zodat bezoekers verder willen lezen. Maak beschrijvende koppen en tussenkoppen die samen het verhaal vertellen.
Onthul in de eerste zin van een alinea de essentie van je verhaal. Als een soort mini-samenvatting. Daarna kun je jouw boodschap verder toelichten.
Moeten webteksten zo kort mogelijk zijn? Nee, niet per se. Vertel wat je wilt vertellen, maar schrap overbodige informatie. Wat kun je weglaten in je webtekst zonder dat je verhaal onduidelijk wordt? Kill your darlings.
Schrijf vervolgens zo kort en bondig mogelijk over 1 onderwerp of thema per blogartikel. Wissel lange en korte zinnen af, maar vermijd té lange zinnen waar geen eind aan lijkt te komen.
Te bondig je zinnen formuleren hoeft ook weer niet, dan ontstaat er een kinderachtige ‘Jip en Janneke’ schrijfstijl.
Creëer een herkenbare persoonlijke schrijfstijl. Jouw tone of voice. Hoe? Schrijf zoals je praat. Pak je iPhone, vertel je verhaal en neem je monoloog op.
Hoe praat je? Welke woorden gebruik je? Probeer jouw unieke manier van spreken in je webteksten te verwerken. Maak gebruik van de vrijheid van internet om te experimenteren.
In webteksten mag je spreektaal gebruiken, schrijven in de ‘jij-vorm’, onvolledige zinnen en korte alinea’s maken. Online is er ruimte om jouw schrijfstijl te ontdekken. Jij bent de baas over je eigen website. Jij bent de eindredacteur.
Internet is een afstandelijk vluchtig medium. Anoniem. Voordat je zaken met iemand doet, wil je weten: is deze website te vertrouwen? Daarom begint schrijven voor internet bij de lezer.
Je wilt de lezer geruststellen. Laten zien dat jij ‘ok’ bent. Je wilt vertrouwen uitstralen met je webteksten. Je wilt een dialoog. De lezer persoonlijk aanspreken.
Dat lukt niet zo goed op een afstandelijke zakelijke manier. Schrijf alsof je praat tegen een goede vriend. Neem twijfel weg. Vertel de waarheid over jouw producten of diensten en doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken.
Stop je webteksten niet vol met hyperlinks. Veel keuzemogelijkheden bezorgt de bezoeker van je website keuzestress. Moet hij of zij op de link klikken of verder lezen?
Houd het simpel: sluit je digitale tekst bijvoorbeeld af met een opvallende link, een call to action.
Wijs je websitebezoeker verder de weg als een behulpzame gids. Wat is de volgende stap die je kunt adviseren? Naar welke webpagina wil je doorverwijzen?
Schrijf vervolgens niet ‘klik hier’ om je link aan te kondigen, omschrijf wat de bezoeker te wachten staat. Welke webpagina verschijnt er? Schrijf bijvoorbeeld ‘bekijk mijn producten’ of ‘download mijn gratis e-boek’ om meer duidelijkheid te geven.
Meer weten over het schrijven van webteksten?
Lees ook het artikel Hoe maak je webteksten beter leesbaar?